Bemutatták a Pedagógia és kereszténység című kötetet

A Pedagógia és Kereszténység című kötet bemutatójára várták az érdeklődőket június 22-én a Tittel Pál Könyvtárban. A szerzemény egy 2022-es egyetemi konferencia kapcsán született meg. Ennek részleteit Dr. Novák István, delegált általános rektorhelyettes, Prof. Dr. Pukánszky Béla, a Neveléstudományi Doktori Iskola vezetője, Dr. Sárkány Péter a Társadalomtudományi Intézet igazgatója és Dr. Schwendtner Tibor, a Filozófia Tanszék vezetője osztotta meg a résztvevőkkel.


Teológia, neveléstörténet és nevelésfilozófia. Erre a három részre bontható az a kötet, melyet Pedagógia és kereszténység címmel mutattak be a Tittel Pál Könyvtárban. A szerzemény megszületésének gondolatáról Dr. Sárkány Péter a Társadalomtudományi Intézet igazgatója beszélt, aki elmondta, a 2022-es Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel közös konferencia eredménye a most már kézzel fogható kötet, amely mérföldkőnek számít intézményünk életében. Ez ugyanis egyfajta megnyilvánulása annak, mit jelent egyházi fenntartásban működni.

Az egyes fejezetek tartalmáról a kerekasztal beszélgetés meghívottjai egyenként adtak ízelítőt. Dr. Novák István delegált általános rektorhelyettes a teológiai metszetek kapcsán fejtette ki gondolatait, beszél többek között a teológiai oktatásban alkalmazott tantárgyakról, a keresztény pedagógiai fontosságáról, illetve beszámolt arról is, hogy az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen szeptembertől minden pedagógiai képzésben résztvevő hallgató tanulhat egy féléven keresztül a bibliai és az ókeresztény kor elveiről.

A neveléstörténeti fejezethez kapcsolódóan Prof. Dr. Pukánszky Béla adott választ Dr. Sárkány Péter kérdéseire. A Neveléstudományi Doktori Iskola vezetője úgy gondolja, egy jó neveléstörténész nem lehet igazán kiemelkedő a munkájában filozófiai tudás nélkül.  Ez a tudományterület nem zárhat be, befogadónak és integratívnak kell lennie. Pukánszky Béla hozzátette azt is, hogy a keresztény értékek felmutatása nélkül a pedagógusképzés elképzelhetetlen. 

A nevelésfilozófiai részhez kerülve Dr. Schwendtner Tiborra került a sor. A Filozófia Tanszék vezetője kiemelte, a pedagógia célja fenntartani az érdeklődést. 

A kerekasztal beszélgetés végéhez érve az érdeklődők is feltehették kérdéseiket, melyre minden szakember készségesen válaszolt.


Szöveg: Vig Gabriella

Fotó: Szántó György